06 – 538 55 006 | Huidstudio Bloos | Oranjelaan 54 | 2712GE | Zoetermeer

Zomerse kleurtje op je huid

door | aug 4, 2021 | 2 reacties

Hoe hou je jouw zonnige bruine huidskleur zolang mogelijk vast in de zomer?

De zonnige kleur van je huid is mooi. Het geeft je huid een mooie glow en je zomerjurkjes staan ook veel leuker. Maar wist je dat het ook een hele belangrijke functie heeft. Het beschermt je lichaamscellen tegen de stralen van de zon. Je bruiningscellen oftewel je melanocyten zorgen voor deze bescherming. Zij gaan als dakpannetjes over je lichaamscellen liggen.

Ik hoor mensen altijd wisselend praten over hoelang zij hun bruin getinte huidskleur vasthouden. Sommigen zijn het gelijk bij thuiskomst kwijt en sommigen hebben in de winter nog een licht tintje. Wat kan jij nu zelf doen om je bruin getinte huidkleur vast te houden?

Tip1:  Bereid je huid voor

Voordat je de zon in gaat start je met het scrubben van je huid. Je verwijdert op deze manier de dode oppervlakkige huidcellen. Gebruik bijvoorbeeld een heerlijke zeezout korrel met etherische oliën. Verzorg na de scrub je huid met een voedende hydraterende crème. De crème kan nu goed intrekken en verzorgen. Een huid die goed gehydrateerd is houdt langer zijn kleur vast. Ik adviseer het voorbereiden met scrubben 1 a 2 dagen van tevoren te doen, voordat je de zon in gaat. Even afhankelijk van de gevoeligheid van de zon. Ga je toch nog dezelfde dag in de zon, let op je huid, die kan sneller verbranden.

Tip 2: verzorg de huid na het zonnebaden

Na een dagje strand voedt je huid daarna dan goed. Verzorg je huid met een voedende kalmerende crème en bodylotion. De huid heeft het wel zwaarder gehad door de zon dus wees lief en verzorg je huid goed.

Tip 3: Gebruik een factor 30/ 50

Een goede factor van je zonnebrandcrème is belangrijk voor de bescherming van je huid maar ook voor je mooie bruine kleur. Het gebruik van een factor 30/50 zorgt ervoor dat je langzaam bruin wordt. Hierdoor worden de bruiningscellen goed geactiveerd ipv te snel bruin worden. Wanneer de huid verbrandt en hierna bruin wordt verliest snel zijn bruine kleur.

Ik adviseer om de huid te beschermen in de zon met een factor 30 of factor 50. Dit is afhankelijk van je huidtype, hoe lichter je huid van kleur ,hoe hoger de factor. Het lichaam kan je na gewenning aan de zon met een factor 20 beschermen.

Tip 4: Eet lekker fruit

De zonnestralen geven een zachte warmte in en op de huid. In de huid worden extra vrije radicalen gevormd, dit zijn moleculen die een atoom missen. Wanneer er teveel vrije radicalen worden gevormd ontstaat er onder andere een versnelde huidveroudering en kunnen er verkeerde cellen ontstaan. Het vormen van vrije radicalen is een proces dat altijd aanwezig is maar door de zon worden er veel meer vrije radicalen gevormd.

Wat kan jezelf doen om dit proces af te remmen?

Eet voldoende fruit, van blauwe bessen, perziken tot mango. In de zomer is er genoeg variatie van lekker fruit. Fruit bevat naast vitamines anti-oxidanten. Zij geven de vrij radicalen het missende atoom waardoor het vrije radicaal onschadelijk wordt gemaakt. Dus ga je de zon in, eet lekker veel fruit.

Tip 5: Drink veel water

Het lichaam bestaat uit 60% water en onze lichaamscellen zweven in een waterige cellulaire matrix. Voldoende water drinken is dus belangrijk om het lichaam optimaal te laten functioneren.  De zon droogt het lichaam en de huid uit. Drink op warme zonnige dagen extra water. Maak bijvoorbeeld een kan met verse munt en citroen. Zet het in de ochtend in de koelkast, dan heb je de hele dag lekker vers water met een smaakje.

Wat doe jij na een zonnige dag strand? En wat neem je mee na het lezen van deze blog?

Ik ben erg benieuwd naar je reactie. Je mag je reactie schrijven onderaan deze blog. Ik lees het graag en ik wens je veel zonnige dagen toe!

2 Reacties

  1. Simona v leeuwen

    Hi Els, Na een zonnige dag ga ik altijd gelijk douchen en daarna insmeren met bodylotion. Zelf smeer ik mij altijd de hele dag in met factor 30, vroeger deed ik dat met 50 maar dan bleef ik echt wel wit. Sinds ik 30 gebruik wordt ik aardig bruin. (vind ik) Als ik ga fietsen smeer ik mij sowieso in. Het is al een tijd geleden, maar als ik een dag naar het strand ga neem ik komkommer mee en veel water. Natuurlijk ook lekkere dingen zoals chips en koekjes. (dat is weer minder gezond, maar wel lekker) Nu ik jou blog heb gelezen ga ik meer fruit meenemen en nog meer water en dan met een smaakje. Bedankt voor je tips en ik hoop het binnenkort op vakantie in uitvoering te brengen.

    liefs Simona

    Antwoord
    • Els van der Kleij

      Hoi Simona, wat leuk om te lezen dat je met mijn tips aan de slag gaat. Ik wens je veel zonnige dagen met lekker veel fruit toe 🙂 Stralende groet, Els

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Chat openen
Stel hier je vraag